Bogdan HribDragi prieteni, colegi – autori și cititori,

Cam asta cred eu că trebuie să facem pe termen mediu și lung pentru prozatorii din București:

1. Stabilitate economică

Prin stabilitate economică mă refer la atragerea unor linii de finanțare care să includă beneficii materiale pentru prozatorii bucureșteni.

Concret, pe lângă susținerea actualelor forme de recompensare a membrilor USR propun:

– parteneriate cu Muzeul Național al Literaturii Române, bibliotecile publice la nivel local și național (Biblioteca metropolitană și secțiile sale, BCUB, Biblioteca academiei, eventual bibliotecile județene care organizează târguri de carte sau festivaluri, celelalte biblioteci universitare din țară), care să cuprindă lecturi publice, prezentări de carte, dezbateri și conferințe remunerate de către organizatori.

– parteneriate cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București pentru organizarea în liceele din capitală a unor evenimente literare – conferințe, dezbateri și prezentări de carte remunerate de organizatori direct sau prin atragerea unor sponsori

– parteneriat cu evenimentele organizate de Muzeul Național al Literaturii Române și Primăria Capitalei care să prevadă prezentări de carte și autori.

2. Vizibilitate și notorietate 

– parteneriate cu alți actori culturali publici – Societatea Români de Radiodifuziune – Radio România Actualități, Radio România Cultural, București FM și Televiziunea Română, spații de emisie care să conțină știri literare;

– parteneriate cu actori culturali privați acolo unde interesele reciproce coincid, prin accesarea fondurilor pentru responsabilitate socială sau sponsorizări;

– parteneriate cu librăriile din București – lanțul CLB, Cărturești, Librarium și Humanitas pentru organizarea unor mese cu volumele (semnate) ale autorilor bucureșteni. Împreună cu evenimente de promovare – sesiuni speciale de autografe, prezentări de carte, miniconferințe acolo unde spațiul o permite;

– participare în standurile naționale la principalele târgurile internaționale de care la care participă România prin Ministerul Culturii și sau ICR – Londra, Leipzig, Paris, Goteborg, Frankfurt, Beijing, Belgrad, Budapeste, Varșovia etc;

– editarea în parteneriat cu Primăria Capitalei și /sau Ministerul Culturii a unui catalog în engleză și/sau franceză a prozatorilor bucureșteni;

– dezvoltarea colecției de volume Prozatori din București cu o ritmicitate de 4-5 titluri noi pe an;

– organizarea unui festival literar Proza Capitalei, în parteneriat cu Muzeul Național al Literaturii Române, care să ofere un premiu al capitalei pentru cel mai important prozator al anului, dar și un premiu pentru cel mai important prozator al momentului pe plan mondial, asigurând astfel deschiderea unei porți spre alte piețe;

– participarea la principalele târguri de carte printr-o expoziție care să aduce într-un singur spațiu volumele editate de prozatorii bucureșteni și organizarea unui eveniment al filialei la fiecare dintre aceste târguri. Propun ca prima expoziție de acest fel să fie organizată la Gaudeamus 2018.

– în parteneriat cu Primăria Capitalei inventarierea plăcilor memoriale, a statuilor, a caselor memoriale și realizarea unui traseu Bucureștiul Literar;

– realizarea unor filme documentare, în parteneriat cu Uniunea Cineaștilor din România, care să prezinte importanți prozatori bucureșteni; finanțarea acestor filme prin CNC, distribuirea pe principalele canale media-audiovizuale și participarea la festivaluri de film documentar.

3. Strategie de dezvoltare pe termen mediu și lung

Strategia pe termen lung, în opinia mea se referă la dezvoltarea și consolidarea imaginii scriitorului român ca element important al educării și consolidării unei societăți responsabile, durabile și echitabile.

Iar prin această frază mă refer la tradiție și istorie – păstrarea și tezaurizarea patrimoniului cultural autohton și la responsabilitate socială generată de principalii actori economici și sociali din zona capitalei – instituții publice partenere, instituții de învățământ și formare profesională, administrație locală, precum și importanți antreprenori locali, naționali sau internaționali, pentru care implicarea sau alăturarea în campanii responsabilitate socială (unde de cele mai multe ori bugetele sunt generoase) a unei componente culturale, literare în cazul de față poate fi onorată și binevenită.

De asemenea strategia pe termen mediu și lung se va referi la atragerea tinerilor prozatori spre Filiala Proză București, la realizarea unor cursuri, a unor tutoriale în mediul online și a unor concursuri la nivel preuniversitar și universitar în care vor fi atrași tineri autori, oferirea unor premii de încurajare, publicarea unor volume colective, îndrumarea spre revistele literare, acordarea unor burse și, în acord, conducerea USR a unor stagii de rezidență.

Pe 15 aprilie, vă invit să votați. Vă rog… Și vă mulțumesc.